BMW R90/6 1975 var #3

Då det var dags att får köra tung MC så hade jag bestämt mig för en Yamaha 650 parallell Twin. Jag hade sett en stående på tomgång och tyckte det såg skithäftigt ut att den vibrerade så att det inte gick att se ekrarna. Men Sigge på Sigges motor, då på sin mammas gård i Mjölby, övertalade mig att köpa en BMW istället. Kort som jag var, 173cm, så hade jag lite svårt att nå ner med det gick bra ändå. Regnummret var HZK 066.

Jag trimmade den hos Åker Jonsson som då höll till i Nykyrka. Det blev 1000cc, ökade insug och utblåskanaler, större ventiler, dubbla ventilfjädrar samt Dellortoförgasare. Med dubbla ventilfjädrar kunde man varva ur den långt över rött på varvmätaren. Med den trimningen fick man vara försiktig vid gaspådrag från stillastående, annars kunde cykeln slå över då den gick upp på bakhjulet. Jag mätte upp 0-100 km/h på under 3 sekunder. Vid omkörning gick den upp på bakhjulet på 2ans växel.Jag fick även montera ett djupare oljetråg med skvalpskydd då vevstaken tog stryk pga oljebrist i början. Det blev en spricka i vevaxeln som gick 3/4 varv i en av lagerbanorna.

Jag och min BMW R90/6 1975
Med de korta ljuddämparna monterade så hördes det när jag var på väg.

Senare skaffade jag en Stalama-kåpa (Staffan Larsson i Malugn) med packfickor. Lackade även om hela cykeln i någon pearl blue. Det blev rätt snyggt även om billackare inte tycktes vara så speciellt duktiga på att lacka MC-detaljer.

Från strax innan inbytet 1981
Dellorto-förgasarna

Jag hade cykeln från juli 1975 fram till våren 1981. Det ska ha varit en tjej som köpte den där jag bytt in den i Jönköping. Hoppas hon var nöjd med draget i den.

Med dubbla ventifjädrar varvade man över 8000 rpm

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *